English
شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی
دریافت RSS اخبار
آشنائی با دفتر طرح هاي توسعه منابع آب

ï مقدمه 

ï الگوهای مدیریتی دفتر

ï استراتژی دفتر

ï ماموریت های دفتر

ï رئوس برنامه های دفتر

ï ارزش های دفتر

ï چارت تشکیلاتی دفتر بر اساس PMBOK و EFQM

ï عملكرد دفتر طرح هاي توسعه منابع آب در سال 89

ï ممیزی و چک لیست های آن

 

 ï مقدمه:

وجود طرح هاي مرتبط با صنعت آب در سطح استان آذربايجان شرقي و گستردگي، پيچيدگي و تنوع فعاليت های مذکور، زمينه را در سال 89 به گونه ای مهيا ساخت تا شركت آب منطقه اي آذربايجان شرقي به منظور رفع نيازهاي مديريتي (پیاده سازی الگوهای مديريتی نوين مانند PMBOK و EFQM)، فني و كيفي طرح ها، تشكيلاتي را با عنوان دفتر طرح هاي توسعه منابع آب راه اندازي نمايد.

دفتر طرح هاي توسعه منابع آب بعد از تشكيل در تیرماه سال 89، براي بهينه نمودن كيفيت اجرا، كنترل پروژه ها، مستندسازي طرح ها، سازماندهي نيروهاي نظارتي و كارگاهي و ايجاد ارتباط بين عوامل واحدهاي درون شركت و بيرون شركت (مشتريان درون سازماني و برون سازماني) و ... انجام وظيفه نموده است.

براي اين منظور جلساتي با پژوهشگران، صاحب نظران و اساتيد دانشگاهی در زمينه هاي مختلف برگزار گردیده و زمینه های لازم برای جلب مشاركت كارشناسان شركت در تهيه اطلاعات و انجام خدمات مهندسي مورد نياز طرح ها، فراهم گردیده است.
 

 ïالگوهای مدیریتی دفتر:

با استفاده از سیاست های کلان معاونت طرح و توسعه، متعهد می شویم :

الگوهای مدیریتی  PMBOK و EFQM را سرلوحه سیاست های کاری خود قرار دهیم.
 

ï استراتژی دفتر:

افزايش عمر مفيد تاسيسات آبي با کاهش هزینه و زمان 

 ï ماموریت های دفتر:  

§         تهیه، كنترل و ارزيابي زیرساخت های مدیریت PMBOK و EFQM با شاخص هاي تعريف شده در دفتر

§         کنترل اثربخشی مدیریت پروژه در راستای تحقق اهداف

§         ارزیابی و بازنگری در برنامه های اجرائي و تعیین اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه

§         ارتقای دانش و مهارت های منابع انسانی 
 

ï رئوس برنامه های دفتر:  

§         تدوین نظام جامع مدیریت پروژه

§         تهیه و نظام مند نمودن فرآیندهای دفتر

§         جمع آوری لیست آئین نامه ها و استانداردهای مرتبط با اجرا

§         تهیه چک لیست جهت ممیزی کارگاه های اجرائی

§         اخذ چارت تشکیلاتی و برنامه آموزش های مرتبط برای پرسنل نظارت

§         ممیزی از طرح های اجرائی

§         تدوین شرایط احراز پست های نظارت مقیم

§         پياده سازي مديريت هاي PMBOK و EFQM در حوزه معاونت طرح و توسعه

§         طراحی و ایجاد سیستم های مدیریت اطلاعات

§         تایید و ارزیابی نیروی انسانی متخصص و متعهد جهت دستگاه نظارت

§         اجرای نظام مستندسازی

§         تهیه شناسنامه ارکان طرح ها

§         پياده سازي ایمنی، بهداشت و زیست محیطی کارگاه ها 
 

ï ارزش های دفتر:  

1- گردش شفاف اطلاعات

2- پاسخ گویی مسئولانه به ذی نفعان

3- ارتقای سطح اعتماد عمومی

4- پایبندی به نظم و نظام و قانون

5- رعایت ارزش های دینی، اخلاقی و حرفه ای در محیط کار

6- رعایت سلامت اداری و عدالت در محیط کار

7- اهتمام به خودباوری، خلاقیت و نوآوری

8- تشویق پرسنل توانمند و متعهد دفتر به هم اندیشی و مشارکت در تصمیم گیری های شرکت.

 

ï چارت تشکیلاتی دفتر بر اساس PMBOK و EFQM:



ï
عملكرد دفتر طرح هاي توسعه منابع آب در سال 89: 

1- تنظيم چارت تشكيلاتي دفتر طرحهاي توسعه منابع آب

2- تهيه و تنظيم شرح وظايف چارت تشكيلاتي دفتر طرحهاي توسعه منابع آب

3- جذب و برقراري پرسنل و تفکیک و تفهیم مسئولیت افراد در دفتر مربوطه

4- اقدام به پياده سازي الزامات 9 حوزه دانش مديريت پروژه (استاندارد PMBOK) براي كليه طرح ها

5- اقدام به پياده سازي 8 آيتم مدل تعالي سازماني (EFQM) در دفتر

6- تهيه فرايندها و دستورالعمل ها و روش هاي اجرايي دفتر، در چارچوب الزامات استاندارد  9001 ISO

7- تبيين و اجراي كليه فعاليت هاي دفتر در چارچوب منطق RADAR (شامل: رويكرد، استقرار، نتايج و ارزيابي و بازنگري)

8- تهيه فرمت و چك ليست هاي مربوط به ارزيابي كيفي پيمانكاران و به تصويب رساندن آن در كارگروه طرح و توسعه

9- ارزشيابي پيمانكاران 10 طرح عمراني شركت بر اساس چك ليست هاي بند 8

10- تهيه فرمت و چك ليست هاي مربوط به ارزيابي ايمني كارگاهها و به تصويب رساندن آن در كارگروه طرح و توسعه و كدگذاري در دفتر بهبود

11- اجراي ارزيابي ايمني كارگاهها براي 15 طرح شركت براساس چك ليست هاي بند 10

12- تهيه فرمت و چك ليست هاي مربوط به ارزيابي زيست محيطي كارگاهها و به تصويب رساندن آن در كارگروه طرح و توسعه و كدگذاري در دفتر بهبود

13- اجراي ارزيابي زيست محيطي كارگاهها براي 15 طرح شركت بر اساس چك ليست هاي بند 12

14- درخواست ارائه گزارشات ماهانه نظارت عاليه كليه طرح ها به دفتر و بررسي كارشناسي آنها و انعكاس كم و كاستي ها به مشاور، جهت بازنگري

15- تهيه و تدوين چك ليست ها، دستورالعمل ها و نحوه انجام آزمايشات در كارگاهها جهت كنترل كيفيت

16- برنامه ريزي جهت نظام مندكردن آزمايشگاههاي مستقر در كارگاهها و بالا بردن كيفيت اجرا با استفاده از نيروهاي مجرب آزمايشگاهي و نظارتي

17- كنترل و تطبيق مشخصات پرسنل دستگاه نظارت با چارت مصوب كليه طرح ها

18- تعريف و تبيين فرايند مشخص براي جذب عوامل نظارت كارگاهي و ابلاغ و اجراي مفاد آن، براي كليه طرح هاي شركت

19- تشكيل كميته تخصصي (عمران - مكانيك - ژئو تكنيك و زمين شناسي - برق) جهت ارزيابي علمي و فني پرسنل نظارت كارگاهي بصورت مستمر

20- برگزاري 30 جلسه مصاحبه فني عوامل نظارت كارگاهي (پيشنهادي مشاورين طرح و متقاضيان آزاد) و معرفي 230 نفر از قبولين به كارگاهها

21- برگزاري 9 جلسه مصاحبه مجدد، براي معرفي شدگان آزمايشي به كارگاهها، به همراه دريافت گزارش كاري در دوره فعاليت آزمايشي و تاييديه مشاور مبني بر طي دوره آموزشي مورد نياز برای پروژه

22- تهيه شناسنامه اركان طرح ها شامل چارت سازماني و مشخصات و مدارك عوامل كارفرما، ناظران عاليه، ناظران كارگاهي، عوامل آزمايشگاهي و عوامل كليدي پيمانكار

23- متولي تشكيل جلسات كارگروه طرح و توسعه و كميته راهبري

24- برنامه ريزي جهت آموزش و ارتقای مهارت پرسنل دستگاه نظارت، توسط مشاوران

25- متولي راه اندازي وب سايت به آدرس www.azarab.net/plans براي جمع آوري اطلاعات، مشخصات فني و سيماي كليه طرح هاي استاني و ملي

26- تهيه فرمت هاي لازم برای وب سايت شركت و ارائه آن به اعضاي كارگروه طرح و توسعه جهت تصويب

27- راهبري سايت www.daminfo.wrm.ir و كنترل كمي و كيفي اطلاعات وارده، در هر روز

28- پيگيري به روز رساني فرآيندها و دستورالعمل ها و استقرار نظام جامع كنترل پروژه بر اساس دستورالعمل هاي تهيه شده، براي ارائه به كارگروه طرح و توسعه جهت تصويب نهايي

29- مديريت بهينه، با تهيه سندشناخت براي كليه طرح ها (شامل: اجزا و محدوده طرح، سازمان طرح، ساختار اجزاء و عمليات پروژه، فهرست قوانين، ليست فعاليت ها و ...) و درخواست بازنگري آن در سال 1390

30- انتقال كليه مسائل فني مرتبط با اجراء به مجريان محترم طرح ها

31- تشكيل كميته مميزي جهت كنترل اهداف طرح و توسعه

32- تهيه جداول معیارهای هفت گانه ارزشیابی و امتیازدهی طرح های اجرایی توسعه منابع آب (سد/ تونل/ نیروگاه و ...)

33- تشكيل كميته تخصصي مميزي كارگاهها و تفهيم وظايف آن ها

34- مميزي 16 طرح ملي و استاني براساس معيارهاي ارزيابي هفت گانه و ارائه گزارش نتايج به مديران ارشد شركت

35- تشكيل كميسيون هاي تحويل موقت و تهيه ليست نواقص پروژه ها به تعداد 34 مورد

36- تشكيل كميسيون هاي تحويل قطعي پروژه ها به تعداد 32 مورد

37- تشكيل و اعزام اكيپ فني جهت بررسي مشكلات فني كارگاهها در مراحل مختلف اجراي عمليات

38- كنترل دقيق اطلاعات و مشخصات فني و اعتباري طرح هاي ملي و استاني

39- كنترل عملكرد پيشرفت فيزيكي و مالي طرح هاي ملي و استاني و مقايسه آنها با ماه هاي قبل و تجزيه و تحليل آنها

40- پيگيري كليه مكاتبات مربوط به طرح و توسعه از مجريان محترم

41- برنامه ريزي و پياده سازي شرح وظايف افراد دستگاه نظارت، جهت يكسان سازي در كليه كارگاهها

42- شركت در كميته هاي نظارتي استانداري، جهت ارزيابي كليه طرح هاي عمراني ملي و استاني دستگاه هاي اجرايي استان

43- تهيه گزارشات لازم از طرح ها، بنا به درخواست استانداري، مديريت منابع آب ايران و مدير عامل محترم

44- مديريت سيستم نظارت بر پروژه هاي عمراني ملي معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور، در سايت Bz3m.mporg.ir

45- جمع آوري اطلاعات پيشرفت كارهاي اجرا شده در حوزه هاي مطالعات پايه، بهره برداري، امور عمومي، مشاركتي و حقوقي و طرح و توسعه

46- تنظيم و تكميل فرآيند مستندسازي طرح ها بر اساس نشريه 208 شركت مديريت منابع آب براي پروژه هاي اجرايي

47- برنامه ريزي، پياده سازي و مستندسازي فيلم و عكس از مراحل اجراي پروژه ها

48- مستندسازي كليه فعاليت هاي دفتر به صورت فایل  power point

49- تهيه گزارش عملكرد واحد هاي مختلف شركت بر مبناي گزارش ماهانه

50- همكاري با تعدادي از اساتيد و كارشناسان مجرب در جهت ارتقاء كيفيت اجراء در دفتر طرح هاي توسعه منابع آب  

51- شركت فعال در جلسات كميته راهبري

52- شركت فعال در جلسات كارگروه طرح و توسعه

53- شركت فعال در كمسيون هاي فني و بازرگاني مناقصات

54- شركت فعال در كمسيون هاي سلامت اداري

55- شركت فعال در كمسيون هاي شوراي هماهنگ كننده گروه هاي كاري.


ï ممیزی و چک لیست های آن: 

ممیزی جهت رسیدن به اهداف مهم ذیل انجام می گیرد:

1- ایجاد مدیریت یکپارچه بین تمامی پروژه های شرکت

2- ایجاد یک نظام استاندارد بین کلیه پروژه ها

3- افزایش آگاهی های عمومی و خلاقیت و نوآوری در اجرای پروژه ها

4- ایجاد سیستم های قوی اطلاعاتی پروژه ها و ارائه اطلاعات مهم به مدیران ارشد شرکت جهت تصمیم گیری های مدیریتی

5- نظام مند نمودن فرآیندهای طرح و توسعه

6- پیاده کردن الگوهای مدیریتی نوین EFQM  و  PMBOK در طرح ها

7- بالا بردن تراز علمی و عملی کارگاه ها

 

چک لیست های ممیزی در 7 معیار تهیه گردیده که قابل مشاهده و دانلود می باشد.

امتیازدهی
میانگین امتیازها:2.14 تعداد کل امتیازها:7
مشاهده نظرات
ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما    
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۸ آذر
به پورتال شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی خوش آمدید.
جستجوجستجو
 
تصويرآمار بازديد
تعداد بازدیدکنندگان امروز ٥
تعداد بازدیدکنندگان دیروز ۹
تعداد کل بازدیدکنندگان تا امروز ٢٣٧٢٨۰
تعداد کاربران بر خط ١٣
تعداد کاربران لاگین بر خط 0
ايكننظرسنجي
Powered by DorsaPortal